Stanisław Staszic State University of Applied Sciences in Piła - Central Authentication System
Strona główna

Social pathologies

General data

Course ID: KRM-SL>PATSP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social pathologies
Name in Polish: Patologie społeczne
Organizational unit: Department forensics and criminology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: polish
Full description: (in Polish)

Treści nauczania uwzględniają kwestie etologii różnych rodzajów patologii społecznych, fenomenologii tych zjawisk, a także sposobów przeciwdziałania im oraz ich neutralizacji. Istotnym elementem treści przedmiotowych jest nastawienie na operacjonalizację wiedzy, w szczególności w zakresie projektowania rozwiązań o charakterze profilaktycznym i interwencyjnym.

Bibliography: (in Polish)

I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 S. Kawula, H. Machel, Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Uniwersytet Gdański, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 1994. B. Urban (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania i profilaktyka, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001. A. Nowak, E. Wysocka, Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznej i kryminologi, Śląsk, Katowice 2001. S. P. Zakrzewski, Zjawiska patologii społecznej: przyczyny, przebieg, skutki, Wydaw. Naukowe WNPiD UAM, Poznań 2012.B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogiczna, T. 1 / Wyd. 1, 2 dodr., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. Zachowania ryzykowne nastolatków: nowa jakość ryzyka, ryzyka wielowymiarowe: ujęcie socjopedagogiczne, Centrum Profilaktyki Społecznej - Oficyna Wydawnicza von Velke, Warszawa 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

K1P_W02 + 1 + podstawy filozofii i systemu nauk, w tym w szczególności potrafi określić miejsce i charakter nauk społecznych, wśród nich patologii społecznych w kontekście kryminalistyki i kryminologii, jako nauki o interdyscyplinarnym charakterze,K1P_W05 + 1 + podstawy filozofii i systemu nauk, w tym w szczególności potrafi określić miejsce i charakter nauk społecznych, wśród nich patologii społecznych w kontekście kryminalistyki i kryminologii, jako nauki o interdyscyplinarnym charakterze,K1P_W13 + 2 + prawidłowości kreujące funkcjonowanie głównych środowiskach życia człowieka, takich jak np. rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, społeczność lokalna. Rozumie też ich strukturę, dynamikę, warunki optymalnego rozwoju, a także dystraktory tych zmiennych definiowane w oparciu o wiedzę zakresu patologii społecznej,K1P_W05 + 3 + koncepcję bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka. Posiada wiedzę z zakresu patologii o źródłach i naturze różnorodnych problemów społecznych oraz problemów jednostki, określanych jako sytuacje trudne, kryzysowe, krytyczne.,K1P_U01 + 4 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu patologii społecznej, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat patologii społecznej.,K1P_U02 + 4 + posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, w tym w szczególności z zakresu patologii społecznej, w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji. Potrafi analizować zróżnicowane uwarunkowania sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności w oparciu o paradygmat patologii społecznej.,K1P_U02 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_U03 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_U09 + 5 + wykorzystywać wiedzę z zakresu patologii społecznej do diagnozowania i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych, które prowadzą do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności. Diagnozować potrzeby i zasoby (potencjały, siły) z wykorzystaniem wiedzy z zakresu patologii społecznej,K1P_K05 + 6 + samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania swoich profesjonalnych umiejętności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.,K1P_K04 + 7 + prawidłowej organizacji działań i stosowania zasad etyki zawodowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

laboratorium Dyskusja, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 6,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian wiedzy, PEU: 4,5,6,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,Projekt Dyskusja, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Obserwacja/opinia, PEU: 4,5 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Prezentacja, PEU: 7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny Sprawdzian wiedzy, PEU: 4,5,7 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny ,wykład Sprawdzian wiedzy, PEU: 1,2,3 podst oc: kryt_zal: oceny: 90 - 100 % Bardzo dobry 80 - 89 % Dobry plus 70 - 79 % Dobry 60 - 69 % Dostateczny plus 50 - 59 % Dostateczny

Classes in period "Winter semester 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-20
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Projects, 15 hours more information
Coordinators: Przemysław Frąckowiak
Group instructors: Bożena Andrzejewska, Przemysław Frąckowiak, Michał Szykut
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Final rating
Laboratory - Credit for the grade
Lecture - Credit for the grade
Projects - Credit for the grade

Classes in period "Winter semester 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-19
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Projects, 15 hours more information
Coordinators: Michał Szykut
Group instructors: Michał Szykut
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Final rating
Laboratory - Credit for the grade
Lecture - Credit for the grade
Projects - Credit for the grade

Classes in period "Winter semester 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-18
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Projects, 15 hours more information
Coordinators: Michał Szykut
Group instructors: Alicja Baranowska, Michał Szykut
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Final rating
Laboratory - Credit for the grade
Lecture - Credit for the grade
Projects - Credit for the grade

Classes in period "Summer semester 2023/2024" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Projects, 15 hours more information
Coordinators: Michał Szykut
Group instructors: Alicja Baranowska, Michał Szykut
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Final rating
Laboratory - Credit for the grade
Lecture - Credit for the grade
Projects - Credit for the grade

Classes in period "Winter semester 2024/2025" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-02-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 15 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Projects, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Final rating
Laboratory - Credit for the grade
Lecture - Credit for the grade
Projects - Credit for the grade
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Stanisław Staszic State University of Applied Sciences in Piła.
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)